Från Dumle till polkagris

Undertecknad har visserligen villa, ICA-kort, 2 barn och nuförtiden även en volvo men anser sig trots detta inte vara ett dugg vuxen. Anledningen till detta är att hon fortfarande köper "barngodis" dvs sega, sura och geléiga godisar fullproppade med färgämnen i glada kulörer. (Dumle ingår också i kategorin barngodis.)  Igår dök det upp ett klockrent exempel på "vuxengodis", en hel påse full med romkulor, mintgodisar, romerska bågar, kola och russin doppade i choklad. Det fanns några enstaka exemplar av något rosa, men de var lätträknade. I slutet av kvällen var påsen nästan tom och nog hade det hamnat ett och annat chokladrussin i undertecknads mage, men hon inhandlar mycket hellre sura colaflaskor med körsbärssmak.


I vänskapskretsen finns det en som köper typiskt vuxengodis, Staketforskaren, om han är innehavare av ett ICA-kort har aldrig framgått men han har garanterat mer vuxenpoäng än undertecknad eftersom han inhandlar romerska bågar. Att vara vuxen och köpa romerska bågar är egentligen inte något dåligt och förmodligen inte ens farligt. Varningar börjar utfärdas när det inhandlas polkagrisar, det gör bara riktigt gamla människor.


Lördagsgodis är ett hett ämne i en ålder av ca 3 år (och uppåt), ett ämne som gör att 3-åringen vaknar extra tidigt varje lördag bara för att det är den dag i veckan som han får äta godis. Det är inte alltid så lätt att vara en konsekvent mamma, speciellt inte på just lördagar. Hotet är att om 3-åringen inte genast gör som han blir tillsagd blir det i-n-g-e-t lördagsgodis. 3-åringen gör oftast inte som han blir tillsagd på vanligt treårstrots-maner och hotet träder i kraft. När 3-åringen inser att mamma faktiskt menar allvar kryper han upp i famnen, tittar med hundögonen, pussar på kinden samt säger: Mamma, fö-låt. Älska dig. Konsekvent var ordet.


Avslutningsvis vill undertecknad påpeka att choklad i all form inte bara är ett näringsämne utan förmodligen även livsviktigt!


Kommentarer
Postat av: Kusin vitamin

I hear ya! surt och färgglatt ska det vara! Romkulor??
huvva jag ryser!

2008-05-11 @ 19:54:38
Postat av: Blixt Gordon?

Sa du Dumle? Jag kommer...

2008-05-11 @ 20:30:07
Postat av: Blixt Gordon?

Undrar om dom lite fyndigt menade Dum-le, alltså le och se dum ut? Eller om det bara är min kaffespeedade hjärna som går på högvarv..

2008-05-11 @ 20:31:22
Postat av: Staketforskaren

ICA-kort har jag. Även på Friskis & Svettis. Men romerska bågar? Kan inte minnas sist jag handlade det, men jag är ju lastgammal, så minnet kan ju svikta..

2008-05-11 @ 20:44:13
Postat av: Di Leva

Jag äääälskar polkagrisar! Det gör jag verkligen! Men jag vägrar ändå att kallas för tant. Så det så!

2008-05-11 @ 21:10:39
Postat av: Staketforskaren

Godis verkar vara ett ämne som verkligen berör, ser jag.. =) Bra att veta inför kommande blogginlägg..

2008-05-11 @ 21:22:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0