Frustrerad ilska

De senaste veckorna har undertecknad varit arg. Flera gånger. Känt frustration och ren ilska över hennes fantasiska arbetsgivare på sjuka huset. Nyss slängde undertecknad ett öga på Tant-"Tvär"s blogg och innan hon hade läst färdigt sista ordet kände hon den välbekanta ilskan välla upp inom henne och hon blir ännu en gång helt övertygad om att: Nej, det är f*n inte värt det!

Precis som underbara & trötta Tant-"Tvär" skriver känner undertecknad sig när hon kommer hem från jobbet, hon citerar: "Man undrar verkligen om det är värt det. Att komma hem så sjukt slut som artist att man knappt orkar se sin familj. Är bara irriterad på allt. Så trött att man mår illa".
Och vad får man för besväret? Ingenting! En vis kvinna sa att man får mer pengar för att skura golv. Vilket är sant och dessutom så slipper man ansvara för människoliv.

Den här dåliga lönen (som praktiskt taget skrattar undertecknad i ansiktet när hon läser lönespecifikationen), avsaknaden av förmåner, mängden av skyldigheter, ständiga stressen, jäkten och paniken gör att undertecknad verkligen börjat spana efter alternativa vägar i livet. Tråkigt, för hon trivs i grund och botten med sitt arbete. Men det är inte värt att vara så trött vid hemkomsten att bara tanken på att dra en dammsugare förlamar en från topp till tå.

Tänk er själva att komma till jobbet kl 13.00, säg en vanlig onsdagseftermiddag, för att sedan lämna jobbet 21.45 och konstatera på vägen till omklädningsrummet att "nej, jag har inte kissat idag" och "nej jag har knappt hunnit äta idag, än mindre dricka".  I nästan nio timmar har ni då sprungit konstant mellan salarna, läkemedelsrummet, röntgen, blodcentralen och operation. Hämtat, lämnat, burit, dragit. Startat dropp, räknat piller och bytt blöjor samtidigt som ni har kommunen i telefonen och anhöriga som trampar bakom er. Hindrat en patient från att strypa sig med droppslangen eller fastna med benen mellan sänggrindarna. Blandat antibiotika, tagit  EKG och svarat Tant Agda trehundrafemtioelva gånger att ingen tagit hennes kläder, de är bara inlåsta i skåpet bredvid henne. 
Egna lyxigheter som matrast och toalettbesök är en utopi.  

Men det är klart, undertecknad & Tant-"Tvär"s jobb som sjuksköterskor är ju inte så viktigt att det behöver premieras genom vettig lön och drägligt arbetstempo, men gud nåde de om de slarvar eller stannar hemma - då DÖR ju folk.

Nej, undertecknad är inte bitter. Hon är förbannad.


Kommentarer
Postat av: Katja

Jag känner verkligen med er, det finns inget så själadödande som ett otacksamt jobb. Att aldrig få det bekräftat att det man gör är viktigt och uppskattat, att man gör ett bra jobb och behövs. Säkert har ni många goa patienter (hoppas jag) som får er att känna att ni gör ett bra jobb, men det funkar inte i längden om man blir sparkad på uppifrån. Jag tycker faktiskt att det är helt sjukt och vansinnigt att det får se ut på det här sättet, ni har inte en dräglig arbetsmiljö och i längden innebär det en risk för patienterna. Hoppas att det går bra nu när/om du gör ett filbyte, jag tror på dig!

2010-11-03 @ 08:07:19
URL: http://kattjakten.blogspot.com
Postat av: Tant Tvär

Jag är likt Katja säker på att du lyckas med vad än du föresatt dig. Önskar att du kunde smitta av dig lite på mig så att jag orkade ta tag i situationen själv. Precis som du så blir jag förbannad när jag öppnar lönekuvertet, sedan hysteriskt fnittrig över hur absurt dålig lönen är, sedan bara uppgiven. VAD ska man göra åt det?

2010-11-03 @ 11:08:29
URL: http://rabiatsyrra.blogg.se/
Postat av: Di Leva

På min ära - det där var MYCKET väl formulerat! Oerhört väl! Förtjänar en BETYDLIGT större läsekrets! Vad tänker du göra åt det? Och, JA, är man kloksmart så får man minsann ro båten i land!

2010-11-03 @ 15:57:26
Postat av: Camilla

Håller med alla tre ovanstånde kommentarer! Jag är också sjukt less på min arbetsplats - iallafall just idag! Fick höra av nattens personal att dom haft övebeläggning och inte fått någon extrapersonal. Inatt hade dom haft 46 patienter på 2 sköterskor!!?! Helt vansinnigt! Dom hade inte hunnit sitta ner en stund på hela 10-timmars skiftet, förutom vid nödvändig dokumentation. Och i helgen ska jag dessutom gå med en ny ssk som bara varit på avd i en vecka och dessutom bara gått en enda intronatt! Hur f-n tänker cheferna kan man ju undra. Nä, dax att vidga sina vyer och leta sig bort, bort, långt bort... Svalbard har jag hört är intrressant!

2010-11-11 @ 07:25:38
URL: http://fannybunnymamman.blogspot.com
Postat av: Camilla

Håller med alla tre ovanstånde kommentarer! Jag är också sjukt less på min arbetsplats - iallafall just idag! Fick höra av nattens personal att dom haft övebeläggning och inte fått någon extrapersonal. Inatt hade dom haft 46 patienter på 2 sköterskor!!?! Helt vansinnigt! Dom hade inte hunnit sitta ner en stund på hela 10-timmars skiftet, förutom vid nödvändig dokumentation. Och i helgen ska jag dessutom gå med en ny ssk som bara varit på avd i en vecka och dessutom bara gått en enda intronatt! Hur f-n tänker cheferna kan man ju undra. Nä, dax att vidga sina vyer och leta sig bort, bort, långt bort... Svalbard har jag hört är intrressant!

2010-11-11 @ 07:27:35
URL: http://fannybunnymamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0